کد مطلب:26452
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:28
نظر اسلام درباره عقايد و افكار برخي از دانشمندان علوم تجربي در مورد خلقت و پيدايش انسان اوليه چيست و يا چگونه مورد ارزيابي و نقد قرار ميگيرد؟
بعضي از دانشمندان مسلمان معتقدند كه بين اين نوع نظريهها در مورد خلقت انسان (نظريه تكامل) و آنچه اسلام در مورد خلقت انسان اوليه (حضرت آدم) بيان كرده است، تضاد وجود ندارد. طبق نظر اين گروه انسان در عين حال كه ميتواند از خاك و گل آفريده شده باشد، ميتواند اين آفرينش به گونه تكامل باشد.
آنها ميگويند: همه موجودات ميتواند از تك سلول به وجود آيند كه آن تك سلول از خاك بوده و بعداً در اثر تكامل پس از ميلياردها سال به مرحله انسانيت رسيده است. وقتي به مرحله انسانيت رسيد، انسان و خليفه خدا در زمين شد. با اين توجيه اين نظريه با آنچه كه قرآن درباره خلقت انسان آورده است منافاتي ندارد.(1)
نظريه دوم در مورد خلقت انسان بلكه ساير موجودات زنده، نظر معروف و مشهور است كه عقيده دارند انسانها از آدم و حوّا به وجود آمدهاند و مستقيماً از خاك خلق شدهاند.
اين نظريه از ظاهر آيات به دست ميآيد، گرچه نظر اول نيز با قرآن منافاتي ندارد، ولي آيات درباره خلقت آدم و حوّا ظهور در نظريه دوم دارد، مثلاً از آيه اذ قال ربك للملائكة اني خالق بشراً من طين فاذا سويته و نفخت فيه من روحي فقعوا له ساجدين(2)
نظريه دوم فهميده ميشود.
علامه طباطبايي(ره) ميفرمايد:
ظاهر آيات دلالت بر همين صورت اخير دارد كه نسل حاضر بشر به آدم و زوجهاش كه از زمين آفريده شده و از غير پدر و مادر هستند منتهي ميشود. آيه ان مثل عيسي عند الله كمثل آدم خلقه من تراب ثم قال له كن فيكون(3)
شاهدي بر صحت نظريه دوم است.
در مورد كشف بقاياي موجودات شبيه انسان در ميليونها سال قبل، بعضي از انديشمندان اسلامي با استفاده از رواياتي كه در اين زمينه وارد شده (4)، معتقدند كه قبل از پيدايش انسان و آفريده شدن آدم و حوا روي زمين، نسلهاي ديگري از انسانها روي زمين بوده كه منقرض شدهاند و انسانهاي كنوني آخرين نسلي است كه روي كره زمين خواهد بود.
پينوشتها:
1 - دكتر يدالله سحابي، خلقت انسان، چاپ سوم، سال 1351.
2 - ص (38) آيه 71.
3 - آل عمران(3) آيه 59.
4 - بحار، ج 8، ص 374 و ج 25، ص 25 و ج 54، ص 321 و 336.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.